loading...
گروه دادخواهان رضا کار ولایت هرات
گروه دادخواهان رضا کار ولایت هرات
https://www.facebook.com/DadKhahanRazaKar?ref=hl#

سهراب زربافیان بازدید : 218 دوشنبه 19 خرداد 1393 نظرات (0)

دولت افغانستان در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری٬ مکاتب و دانشگاه های سراسر کشور را تعطیل اعلام کرد.

  دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در میان تهدیدهای امنیتی قرار است در شنبه آینده در سراسر کشور برگزار شود
وزارت کار و امور اجتماعی کشور با انتشار اعلامیه ای گفته است: "نظر به فیصله شورای وزیران، تنها نهاد‌های تحصیلی و آموزشی، مکاتب و دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، از فردا سه شنبه ۲۰ جوزا تا یکشنبه ۲۵ جوزا تعطیل هستند."
در خبرنامه این وزارت گفته شده که ادارات دولتی و غیردولتی افغانستان تنها روز شنبه (۲۴ جوزا) روز برگزاری انتخابات که رخصتی عمومی است٬ تعطیل هستند.
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در میان تهدیدهای امنیتی قرار است شنبه هفته آینده در سراسر کشور برگزار شود.
انتخابات دور اول ریاست جمهوری در شانزده حمل برگزار شد، نامزدان در این دور نتوانستند آرای لازم (۱+۵۰) را کسب کنند و انتخابات به دور دوم رفت.
با این حال در دور دوم انتخابات نیز مانند دور اول شماری مکاتب و دانشگاه ها به عنوان مراکز رای گیری استفاده می شود.
در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات در نشست روز گذشته شورای وزیران اعلام کرد که از مجموع ۶۲۶۳ مرکز رای دهی، ۹۰۶ مرکز در روز انتخابات مسدود خواهد بود.
شورای امنیت ملی به دنبال حکم ریاست جمهوری مبنی بر بی طرفی کارمندان دولتی در انتخابات بار دیگر از کارمندان دولتی، والیان، هیئت رهبری کمیسیون های انتخاباتی، مقام های وزارت دفاع، داخله، اداره امنیت ملی و نیروهای امنیتی خواسته است تا در این دور از انتخابات بی طرفی خود را حفظ کنند.
از سویی هم مقام های وزارت دفاع و داخله افغانستان اعلام کرده اند که تهدیدات امنیتی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بیشتر از دور قبل است.
این مقام ها در نشست های جداگانه چند روز پیش اعلام کردند که در این دور از انتخابات ممکن است حملات تروریستان برای مختل کردن انتخابات افزایش یابد.
روز جمعه گذشته٬ کاروان موترهای تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله در غرب کابل هدف حمله انتحاری قرار گرفت.
در این حمله به عبدالله عبدالله و معاونان او آسیبی نرسید.
وزارت معارف افغانستان همچنان در اطلاعیه ای اعلام کرده است که تمامی مکاتب در چند روز آینده تعطیل خواهد بود.
در اطلاعیه منتشر شده این وزارت آمده است: "مطابق فیصله شورای محترم وزیران و هدایت رهبری وزارت معارف به اطلاع عموم مسوولین، شاگردان عزیز و خانواده ها رسانیده می شود که تمامی مکاتب و موسسات تعلیمی دولتی و خصوصی سر از فردا (سه شنبه) تا دوشنبه آینده رخصت است.
وزارت معارف گفته است که این تصمیم برای بهبود روند انتخابات، کاهش تهدیدات شورشیان به مراکز آموزشی و حفظ جان دانش آموزان مکاتب گرفته شده است.
این وزارت اعلام کرده که روند آموزش دانش آموزان از دوشنبه هفته آینده بنا بر اساس تقسیم اوقات دوباره از سر گرفته می شود.

سهراب زربافیان بازدید : 345 یکشنبه 18 خرداد 1393 نظرات (0)

ضعف مدیریتی و عدم کیفیت درسی در مکاتب دولتی سبب شده تا سالانه میلیون‌ها افغانی به سود برخی مراکز آموزشی آمادگی کانکور جمع شود.

 این نهاد سالانه بیشترین دانش‌آموز را برای یک دوره‌ی آمادگی کانکور جذب می‌کند که ثبت نام و خرید چوکی‌های صنوف درسی آن، از میانه‌های سال آغاز می‌شود.
خبرگزاری بخدی در گزارشی تحقیقی، به وضعیت برخی مراکز آموزشی خصوصی پرداخته که نشان می‌دهد این نهادها، به مافیای بزرگ در شهر کابل مبدل شده اند.
قیس رابین قرضی، استاد نظر زلمی، طلوع دانش، مرکز آموزشی رووفی، صدیقی و راهیان ساینس، از مشهور ترین مراکز آموزشی خصوصی هستند که سالانه میلیون‌ها افغانی پول جوانان کشور را به جیب می‌زنند.
مرکز آموزشی "قیس رابین قرضی"
این نهاد سالانه بیشترین دانش‌آموز را برای یک دوره‌ی آمادگی کانکور جذب می‌کند که ثبت نام و خرید چوکی‌های صنوف درسی آن، از میانه‌های سال آغاز می‌شود.
دیده‌ شده است که مقدار فیس صنوف آماده‌گی کانکور آن، هر سال نسبت به سال قبلی، به گونه‌ سرسام آور افزایش می‌یابد.
اسنادی که در اختیار خبرگزاری بخدی قرار گرفته نشان می‌دهد که این نهاد، سال گذشته از هر دانش‌آموز مبلغ ۱۶۰۰۰ افغانی دریافت می‌کرد؛ اما امسال (۱۳۹۳) برای یک دوره‌ی نُه ماهه، ۲۲۰۰۰ افغانی می گیرد.
در این مرکز آموزشی آمادگی کانکور در صنف‌هایی با شمار حد اقل ۴۰۰ تا ۶۰۰ نفر دانش‌آموز در نود دقیقه، تدریس می‌شود.
بر بنیاد این اسناد، درامد خالص این مرکز از دریافت فیس از دانش‌آموزان در سال جاری خورشیدی به ۱۳۲۰۰۰۰۰ افغانی می‌رسد.
استاد قیس رابین، بنیان گذار این مرکز در روز پنج صنف نود دقیقه‌ای برای تدریس دارد که مجموع درامد صنف‌های آن ۶۶۰۰۰۰۰۰ افغانی در سال می‌شود.
یکی از دانش‌آموزان مرکز آموزشی قیس رابین قرضی که در نیمه‌های سال گذشته چوکی شماره ۲۸۷ را به مبلغ ۲۲۰۰۰ افغانی خریداری کرده، به خبرگزاری بخدی گفت: "من پول زیادی برای شمولیت در این صنف دادم، در چند ماه پیش چوکی گرفتم اما حالا به دلیل شمار زیاد دانش‌آموزان نمی توانم ادامه بدهم."
او گفت: "من چوکی خودم را به قیمت ۱۸۰۰۰ افغانی فروختم چون نمی توانستم تخته استاد را ببیبنم و حتا نمی فهمیدم که استاد چی درس می دهد."
در همین حال استاد قیس رابین قرضی می‌گوید که صنف‌هایش به تعداد ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر دانش‌آموز دارد که هر یک آنان برای یک دوره‌ آموزش آمادگی کانکور، ۱۵۰۰۰ افغانی پرداخت می‌کنند.
او تاکید کرد که به دلیل بالا بودن کرایه حویلی، مجبور است پول بیشتری از دانش‌آموزان بگیرد.
آقای رابین قرضی گفت: "مرکز آموزشی ما بهترین نتیجه را در سال‌های اخیر در کانکور داشته است و به خاطر که شاگردان که از صنف دوازده فارغ می شود تازه برای صنف دوازده آماده می شود و وقتی بعد از یک سال پیش ما مراجعه می‌کنند؛ ما در مدت نُه ماه سه صنف را بالای آنها می خوانیم و نتیجه‌ی مطلوب را بدست می آوریم."
به باور او، تدریس سه صنف درسی در مدت نُه ماه، آنهم با برگزاری هفته‌ سه روز صنف درسی ۹۰ دقیقه‌ای دانش‌آموزان نتایج خوبی در امتحان کانکور میگیرند.
مرکز آموزشی "نظر زلمی"
مرکز آموزشی نظر زلمی حد اقل ۶۰۰ تا ۷۰۰ شاگرد در هر صنف آمادگی کانکور دارد و دانش‌آموزان فقط هفته‌ای سه روز در صنف درسی حاضر می‌شوند.
این مرکز نیز به مدت نُه ماه، هفته‌ای سه روز که در مجموع "چهار و نیم" ماه می‌شود، با ارایه کتاب‌های درسی مبلغ ۱۲۰۰۰ افغانی از دانش‌آموزان دریافت می‌کند.
خبرنگار خبرگزاری بخدی که در این باره تحقیق کرده است می گوید که این صنف توسط یک استاد اداره می‌شود و سالانه مبلغ ۸۴۰۰۰۰۰ افغانی از جمع آوری فیس دانش‌آموزان دریافت می‌کند.
اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که این نهاد، چند نمایند‌گی دارد که درامد یکی از آن، همین مقدار می‌شود.

 ضعف مدیریتی و عدم کیفیت درسی در مکاتب دولتی سبب شده تا سالانه میلیون‌ها افغانی به سود برخی مراکز آموزشی آمادگی کانکور جمع شود. ضعف مدیریتی و عدم کیفیت درسی در مکاتب دولتی سبب شده تا سالانه میلیون‌ها افغانی به سود برخی مراکز آموزشی آمادگی کانکور جمع شود.
این مرکز در کنار آمادگی کانکور، دیگر مضامین درسی مکاتب دولتی را نیز تدریس می‌کند و در این بخش نیز سالانه پول هنگفتی از متقاضیان دریافت میکند.
عارف کاظمی، یکی از استادان مرکز آموزشی استاد نظر زلمی به خبرگزاری بخدی گفت که بیشترین متقاضیان این مرکز را دانش‌آموزان مکاتب دولتی تشکیل می‌دهد که از ولایاتی مثل بدخشان، میدان وردک، غزنی و بامیان به کابل می‌آیند.
به باور او، این دانش‌آموزان به دلیل سطح پایین درسی از ولایات به مرکز سفر می‌کنند و با ثبت نام در این مرکز، برای شمولیت در امتحان کانکور آمادگی میگیرند.
کاظمی گفت: "دانش‌آموزان از ولایات دور می‌آیند، به همین دلیل یک سال زودتر به کابل می‌آیند و برای کانکور آمادگی می‌گیرند."
اسنادی که خبرگزاری بخدی به آن دست یافته نشان می‌دهد، این کورس افزون بر آمادگی کانکور، دیگر مضامین درسی مکاتب دولتی را نیز تدریس می‌کند و در هر صنف آن، بیش از ۱۵۰ نفر اشتراک می‌کنند.
این صنف‌ها نیز هفته‌ای سه روز برگزار می‌شود و دانش‌آموزان آن علاوه بر نبود مکان مناسب و نبود دید درست از "تخته" در ۱۲ روز مبلغ ۱۰۰۰ افغانی پرداخت می‌کنند.
ادریس، از دانش‌آموزان این نهاد در صنف هشتم یکی از مکاتب دولتی شهر کابل به خبرگزاری بخدی گفت: "من برای مدت ۱۲ روز مبلغ یک هزار افغانی پرداخت کرده ام؛ اما اینجا صنف‌ها فقط هفته‌یی سه روز برگزار می‌شود."
او گفت: "ما برای مدت یک ماه با مبلغ یک هزار افغانی ثبت نام می‌کنیم؛ اما چون صنف‌ها هفته‌ای سه روز برگزار می‌شود، این مرکز در ۱۲ روز پول ما را میگیرد."
ادریس می‌گوید، تعداد دانش‌آموزان در صنف‌ها به حدی است که نمی توانند تخته‌ی صنف را به درستی ببیند.
طلوع دانش
مرکز آموزشی طلوع دانش نیز با داشتن صنف‌های درسی ۶۰۰ نفری، از دیگر نهادهای آموزشی خصوصی است که به باور مسوولان وزارت معارف، به گونه‌ی غیر قانونی کار می کند.
مسوولان این نهاد نیز با دانش‌آموزان در مورد نُه ماه درس، هر صنف ۹۰ دقیقه و بهترین کیفیت صحبت می‌کنند؛ اما دانش‌آموزان می‌گویند که در یک دوره درسی از آنان مبلغ ۱۶۰۰۰ افغانی می گیرد، هفته‌یی سه روز تدریس می‌کنند که به صورت معیاری، چهار و نیم ماه از نُه ماه می‌شود و هر صنف آن نیز از ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر شاگرد دارد.
یکی از استادان این مرکز آموزشی که نخواست نامی از او در گزارش گرفته شود گفت: "حدود ۳۰۰ نفر شاگرد در هر صنف داریم و علاوه بر آمادگی کانکور به تدریس مضامین ساینسی نیز مشغول هستیم."

او می‌گوید امسال تعداد کمی شاگرد برای ثبت نام آمده است و مرکز آموزشی طلوع با تمام صنف‌های آمادگی در حدی است که بتواند کرایه ساختمان را بدهد .
خبرگزاری بخدی با وجود تلاش‌های زیاد موفق به مصاحبه با استاد عظیم خاموش مسوول این نهاد، نشد.
اما محمد یکی از دانش‌آموزان در مرکز آموزشی طلوع دانش می‌گوید: "در صنف که درس می‌خوانیم بیشتر از ۵۰۰ نفر است و شماره چوکی خودم ۳۶۰ است."
او گفت: "نمی توانم از فاصله‌ی دور تخته را ببینم یا در میان ششصد دانش‌آموز درست درس بخانم؛ اما با پرداخت ۱۶۰۰۰ افغانی، مجبورم تا پایان سال رفت و آمد کنم."
مرکز آموزشی افغان ترک
این مرکز نیز در رده‌ی دیگر نهادهایی است که به مافیای بزرگ آموزشی در شهر کابل مبدل شده است.
افغان ترک نیز در بخش آمادگی کانکور، سالانه دانش‌آموزان را ثبت نام می کند و از هر شاگرد حد اقل ۲۵۰۰۰ افغانی دریافت می‌کند.
خبرگزاری بخدی با وجود تلاش‌های بسیار نتوانست با مسوولان این نهاد مصاحبه کند.
شمار دانش‌آموزان در یک صنف، بی کیفیتی درس و غیر مسلکی بودن برخی از استادان از مشکلات اصلی این نهادها به شمار می‌رود.
واکنش وزارت معارف
مسوولان وزارت معارف کشور اعلام کرده اند که هر نوع سرپیچی از قانون مکاتب و نهادهای خصوصی آموزشی، جرم است.
محمد نسیم بره کی، مدیر عمومی تنظیم امور مکاتب خصوصی و کورس‌های شخصی در شهر کابل می‌گوید که حد اکثر صنف‌های درسی در یک مرکز آموزشی باید از ۳۰ تا ۳۵ نفر بیشتر نباشد.
آقای بره‌کی هشدار داد، در صورتی که ثابت شود این نهادها در هر صنف بیش از حد مجاز، دانش‌آموز را جا بجا می‌کنند، به زودی مسدود خواهند شد.
بره کی می گوید: "صنف‌های آمادگی کانکور نیز باید از ۲۰۰ نفر بیشتر نباشد در صورتی که صنف هر مرکز آمادگی کنکور از این رقم زیاد باشد خلاف قانون معارف است و به زود ترین فرصت بسته خواهد شد."
او تاکید کرد، افرادی که می‌خواهد مراکز آموزشی افتتاح کنند، باید حد اقل آموزگاران آن تا درجه‌ی لیسانس یا نیمه عالی تحصیلات داشته باشند.
به باور او، افرادی که تا صنف دوازده درس خوانده اند، اجازه‌ی ایجاد کورس یا مرکز آموزشی را ندارند.
با این وجود، جلیل قاسمی، آگاه مسایل اجتماعی می‌گوید که عدم مدیریت درست مکتب‌ها و بی انگیزه بودن استادان در مکتب سبب شده تا دانش‌آموزان مکاتب به این مراکز مراجعه کنند.
قاسمی می گوید این غیر ممکن است که شاگرد که در طول دوازده سال درس نخوانده با نُه ماه تدریس در یکی از این مرکزها آنهم در نود دقیقه بتواند در کانکور موفق شود.
قاسمی گفت: "هرگاه مشکلی را که یک مکتب در دور ترین قسمت یک ولایت دارد تا از این دفتر به آن دفتر برود و به آن مشکل رسیدگی صورت بگیرد یک سال تعلیمی ختم می شود و آن مساله در سال دیگر تعلیمی می ماند."
این آگاه مسایل اجتماعی تاکید کرد که با وجود فساد اداری گسترده، احتمالا برخی از مسوولان وزارت معارف نیز با این مراکز آموزشی همکاری می‌کنند.

سهراب زربافیان بازدید : 168 یکشنبه 18 خرداد 1393 نظرات (0)

این موسسه پیش از این در ولایات خوست، هلمند و شفاخانه احمدشاه بابا در ناحیه دوازدهم شهر کابل فعالیت داشت و در شفاخانه ۳۰ بستر دشت برچی در بخش مراقبت های عاجل ولادی، مراقبت نوزادان، فراهم کردن تجهیزات طبی و ادویه و منابع بشری به عرضه خدمات صحی می پردازد.
ثریا دلیل، وزیر صحت عامه کشور آغاز فعالیت داکتران بدون مرز در غرب کابل را در بهبود خدمات صحی شفاخانه دشت برچی مهم خواهند.
موسسه داکتران بدون مرز روز گذشته در مراسمی با حضور وزیر صحت عامه و مسوولان این موسسه رسما در غرب کابل آغاز به کار کردند.
در مراسم روز گذشته آقای بی نویت دی گریس، رئیس موسسه داکتران بدون مرز در افغانستان گفت: "مهمترین فعالیت هایی را که در این شفاخانه آغاز می کنیم، بخش خدمات ولادی و نسایی و مراقبت اطفال و نوزادان است، زیرا مشکلات صحی مادران و اطفال نه تنها در افغانستان بل در سراسر جهان یک معضل جدی صحی است".
وزارت صحت عامه در خبرنامه ای گفته است که موسسه داکتران بدون مرز (Medecins Sans Frontieres ) همکاری خوب در بخش صحت عامه در افغانستان به شمار می رود که به گفته نماینده این موسسه در کشور، خدمات این نهاد به طور رایگان برای نیازمندان ارایه می شود.

سهراب زربافیان بازدید : 246 شنبه 17 خرداد 1393 نظرات (1)

قای امرخیل از نیروهای امنیتی کشور خواست تا امنیت مراکز رای دهی را به گونه بهتر تامین کرده و اجازه ندهند تا به دلیل ناامنی شهروندان کشور از اشتراک در انتخابات محروم شوند.
او این اظهارات را امروز (شنبه) در سیمیناری زیر نام "نقش علما و جوانان در انتخابات آینده " که از سوی کمیسیون انتخابات در کابل برگزار شده بود بیان کرد.
در این سیمینار شماری از علما، سران اقوام، زنان و جوانان از سراسر اشتراک کرده بودند و در مورد اشتراک در انتخابات از دیدگاه اسلام و اشتراک زنان گفت و گو کردند.
رئیس دارلانشای کمیسیون انتخابات نقش علما را در انتخابات بسیار مهم خواند و گفت که علما می توانند در مساجد و پای منبرها مردم به اشتراک در انتخابات تشویق کنند.
او اظهار امیدواری کرد که فرمان رئیس جمهوری کرزی مبنی بر بی طرفی نیروهای امنیتی در روز انتخابات عملی شود.
آقای امرخیل ناامنی را یکی از چالش های مهم فراروی انتخابات 24 جوزا خواند.
این در حالی است که با نزدیک شدن دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حملات تروریستی در شماری از ولایات افزایش یافته است.
در مرگبارترین رویداد روز گذشته (جمعه) مهاجم انتحاری موتر حامل داکتر عبدالله عبدالله، نامزد ریاست جمهوری و ستاد همراهش را هدف قرار داد.
در این حمله اعضای رهبری تیم اصلاحات و همگرایی جان سالم بدر بردند اما این حمله شش کشته و ۲۲ زخمی بر جا گذاشت.
جلوگیری از تکرار تقلب
مقام های کمیسیون مستقل انتخابات می گویند که در انتخابات پیش رو تلاش خواهد شد تا از تکرار تقلب جلوگیری شود.
دور اول انتخابات ریاست جمهوری که در شانزده حمل در کشور برگزار شد با تقلب و تخلف هایی همراه بود.
کمیسیون مستقل انتخابات نیز با رفتن انتخابات به دور دوم، بیش از پنج هزار کارمند این کمیسیون که در تقلب دست داشتند را از کار برکنار کرد و در لیست سیاه قرار داد.
مقام های این کمیسیون همچنان لیستی از مقام های حکومتی که در تقلب دست داشتند به ریاست جمهوری ارسال شده است.
رییس کمیسیون مستقل انتخابات خواهان برکناری این مقام ها شد.
با این حال رییس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات در سیمینار امروزی گفت که بخاطر جلوگیری از تکرار تقلب در انتخابات، این کمیسیون تمامی کارمندانی که در تقلب انتخابات شانزده حمل دست داشتند را از کار برکنار کرده و کارمندان جدید استخدام کرده است.
او از علما، ریش سفیدان و ناظران خواست تا از روز برگزاری انتخابات نظارت کرده و در جلوگیری از تقلب با کمیسیون همکاری کنند.
انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در ۲۴ جوزا در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

سهراب زربافیان بازدید : 180 شنبه 17 خرداد 1393 نظرات (0)

مقام های محلی ولایت بغلان در شمال کشور می گویند که در نتیجه جاری شدن سیلاب های تازه در این ولایت دست کم صد نفر چان خود را از دست داده اند.
نور محمد گذر، ولسوال گذرگاه نور ولایت بغلان با تایید این رویداد به خبرگزاری بخدی گفت: "حوالی ساعت سه عصر روز گذشته بارش باران شدید در ولسوالی گذرگاه نور شروع شد که باعث جاری شدن سیلاب شد".
به گفته آقای گذر٬ شب گذشته براثر جاری شدن سیلاب ۳۸ قریه زیر آب رفته و ۵۰۰۰ هزار منزل مسکونی تخریب شده است.
او می گوید که در این رویداد صد نفر کشته شده که تا کنون جسد پنجاه نفر از آب گرفته شده است.
ولسوالی گذرگاه نور ولایت بغلان ۲۵۰ کیلومتر با مرکز این ولایت فاصله دارد.
گفته شده که در سیلاب ها ده ها راس مواشی و زمین های زراعتی از بین رفته است.
مقام های محلی ولایت بغلان می گویند که تیم های امداد رسان تا کنون به محل اعزام نشده است اما تلاش ها برای کمک رسانی عاجل به آسیب دیدگان سیلاب جریان دارد.
نورمحمد گذر می گوید که ده ها تن از باشندگان ولسوالی که از سیلاب ها در امان مانده بدون غذا به مناطق امن در کوه ها پناه برده اند.
ولسوال گذرگاه نور تایید کرد که احتمال دارد آمار تلفات ناشی از سیلاب هایی که شب گذشته جاری شد افزایش پیدا کند.
سیلاب های اخیر در ولایت های شمالی کشور تلفات سنگینی بر جا گذاشته است.

سهراب زربافيان
تازه ترين رويداد هاي خبري در سطح افغانستان

تعداد صفحات : 4

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 35
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 162
  • بازدید ماه : 669
  • بازدید سال : 10,835
  • بازدید کلی : 37,066
  • sohrab

    zarbafiyan